Honlap-menü |
|
 |
Statisztika |
Online összesen: 1 Vendégek: 1 Felhasználók: 0 |
 |
Belépés |
|
 |
|
Autós érdekességek -1-
Hogy mikor készült a legelső autó? Az ember elméjét már nagyon régen elkezdte foglalkoztatni egy olyan személyszállító jármű gondolata, amelynek mozgatásához nincs szükség állati erőre. Minden bizonnyal Karl Benz nevéhez fűződik a legnagyobb érdem, de meg kell mellette említeni azokat is, akikről nem sok szó esik.
Nicolas Joseph Cugnot francia mérnök 1771-ben elkészített egy járművet, amelyet gőzhajtással tudott működtetni. A jármű Cugnot nevét viselte és debütálása a szó szoros értelmében falat döngető volt, így Cugnot gőzhajtású járműve okozta egyben a világ első, közúti járműbalesetét is.
1801 Richard Trevithick angol feltaláló szabad idejében szintén olyan gőzüzemű járművet tervezett, amely a már kezelhető méretei mellett elég erős ahhoz, hogy személyeket és terheket szállítson. Számos működő, kisméretű modell készítése után, egy közúti gőzjárművet épített. Pöfögő ördög néven  , karácsonykor próbálta ki Camborne városka utcáin. Az egyhengeres jármű rövid utazásokra volt alkalmas, néhány nap kisérletezés után a gép megsemmisűlt, a túlhevült kazánja lángra lobbantotta. Mr. Trevithick ezek után a vasúti közlekedésben talált nagyobb sikerekre. A Pöfögő Ördög megjelenése mégis sokakban indított el valamit. Az emberek tudták, hogy szükségük van az autómobilra, csak a gőzhajtást kell valami mással felcserélni.
Először 1862-ben Alphonse-Eugene Beau de Rochas vetette papírra a négyütemű motor elvét, ez a leírás segítette a kölni származású feltalálót Nicolas August Ottót ahhoz, hogy megalkossa a legelső (alacsony fordulatszámú) belsőégésű motort. Magyarországon 1876-ban Wessely György, Colonet néven szabadalmaztatott egy kocsit.
1894-ben Karl Benz „Velo ” modeljével már megkezdődött az első autóverseny.
1898-ban Jacobus és Hendrik-Jan Spijker jóvoltából megjelent az az egymotoros autó, amely állandó összkerékhajtással rendelkezett, és mind a négy kerekét fékezte is. A leginkább versenyzési célokra kifejlesztett, három diferenciálművel ellátott 60HP , ráadásul elsőként rendelkezett a világon sorhatos motorral.
Mégis az összkerékhajtás valószínűleg egy angol feltaláló nevéhez fűződik, Bramah Joseph Diplock 1893-ban jegyeztette be összkerékhajtási rendszerét, amely három diferenciálművel rendelkezett. Talán itt kezdődött az összkerékhajtás, és mindez hova vezetett? 1972-ben a Subaru alkalmazta legelőször az összkerékhajtást, sorozatgyártott személyautókban „Subaru Leone Station Wagon AWD”.
1981 novemberében a Subaru alkalmazott először összkerékhajtásu személyautókhoz autómata sebességváltót.
Ha már a motoroknál tartunk, akkor illik tudni azt is, hogy ki volt Jendrassik György. Jendrassik különös vonzódása a dieselmotorok iránt serkentette őt arra, hogy a dieselmotor tanulmányozása után tovább fejlessze azt. Így született meg a Jm 130 típusjelü, egyhengeres motor. Jendrassiknak köszönhetően kezdődött el a vasút motorizálása, a dieselmotorok megjelenése a hajózásban és a közúti járművekben való elterjedése is. 1938-ban létrehozta a világ első, önálló tüzelőtérrel rendelkező kis gázturbináját, 100LE-s teljesítménnyel. 1940-ben elkészítette a CS 1 tipusjelű, 1000LE-s repülőgép-gázturbinát, ezzel párhuzamosan kisérleteket folytatott járművek részére szánt, 300LE-s gázturbina megalkotására. JR 300 tipusnevű jármű-gázturbina leválasztott munkaturbinával készült. Ez a hajtómű volt, a világon az első légcsavaros gázturbina. 1944-ben sikerült a világhírű motorjaihoz turbófeltöltőt terveznie. Szóval Jendrassik Györgynek köszönhetjük az egész világon elismert, gyorshajtású dieselmotort.
Mint nő, nem hagyhatom ki ebből a kis ismertetőből nőtársaimat sem, és ezért azokat említem meg, akik olyan területen dolgoztak, ahol még ma is ritkaszámba van a megjelenésük: Női autóversenyzők. Mindenki ismeri Danika Patrickot , de kik voltak az úttörők? Az amerikai származású Genevra Dephine Mudge volt a legelső női autóvezető, 1898-ban kapott vezetői engedélyt. Louise Smith szintén amerikai származású hölgy volt az első női autóversenyző. 1949-1952-ig a NASCAR-ban szerepelt. Rettenthetetlen stílusáról volt híres. 1958-ban az F1 világában is megjelent az első női autóversenyző, az olasz származású Maria Teresa de Filippis személyében. 1975-ben Lella Lombardi szintén olasz autóversenyzőnő, az F1 Spanyol nagydíján pontszerző 6. helyen felyezte be a futamot.
| |
Keresés |
|
 |
Naptár |
« Április 2021 » | H | K | Sze | Cs | P | Szo | V | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
|
 |
Mentett bejegyzések |
|
 |
|